sâmbătă, 7 mai 2011

cea mai echilibrata forma de guvernamant

"Nu am facut niciodată vreun secret din faptul că sunt un adept convins al monarhiei constituţionale. Mi se pare forma de guvernământ cea mai echilibrată. Încă din ianuarie 1990 (aveam 16 ani), mi-am exprimat această convingere în pofida felului în care erau consideraţi monarhiştii în acei ani de extremă divizare a societăţii româneşti. În clasa mea eram doi din cei 36 de elevi care credeam la fel. Pe atunci ataşamentul meu era fireşte în primul rând sentimental. Mă născusem şi trăiam în Sinaia, pe Furnica, în apropierea Castelului Peleş, auzisem poveştile evocate înainte. 

Apoi am plecat la Bucureşti pentru studii şi încă din primul an am început să aprofundez istoria Familiei Regale. În toamna lui 1993, eram în anul III, m-am dus plin de curaj, temeritatea tinereţii, peste drum la Muzeul de Istorie şi Artă al Municipiului Bucureşti şi i-am cerut o audienţă  directorului adjunct, Adrian-Silvan Ionescu. Nu-l cunoşteam, dar îl văzusem la o conferinţă şi îmi inspirase simpatie. I-am spus că nu este cu putinţă să nu se facă nici o expoziţie pentru a marca 150 de ani de la naşterea Reginei Elisabeta. După o scurtă conversaţie, în contradictoriu, a fost de accord. Aşa am făcut în noiembrie 1993 prima expoziţie dedicată unui membru al Familiei Regale în România de după 1989. Un mare succes. Nu se mai văzuse de mult atâta lume care să calce pragul Palatului Şuţu. Ea a fost urmată de o alta, dedicată fiicelor Regelui Ferdinand şi Reginei Maria. Apoi am publicat o antologie a versurilor Carmen Sylvei, în 1998, la Editura Eminescu, şi, în 2003, "Carmen Sylva, uimitoarea regină Elisabeta a României", cu o nouă ediţie adăugită în 2007 (reeditată în 2008), la Editura Humanitas, lansată la Institutul Francez din Bucureşti în prezenţa MMLL Regele şi Regina. În ciuda simpatiei evidente pe care am avut-o pentru personajul Reginei Elisabeta, nu am derogat niciodată de la rolul meu de istoric şi Elisabeta de Wied, Doamna şi Regina României, e prezentată în toată complexitatea sa: femeia, suverana consoarta, scriitoarea şi artista, poziţii adesea contradictorii, uneori ireconciliabile"

Gabriel Badea Paun

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu